VIKTIG INFORMATION TILL ALLA DELTAGARE
Nummerlapp och stafettpinne
Varje lags nummerlappar kan hämtas ut från kl 10- 11.30 i Challengizes tält. Ni angiver det ni döpt ert lag till.
Klädinlämning
Om man vill lämna in sina kläder eller väskor finns det en inlämningsrum ni kan lämna in era kläder och väskor. Annars finns det gott om plats på läktaren.
Glöm inte att ta med regnkläder om prognosen pekar mot regn!
Toaletter
Finns på angivna platser och är utrustade med intimskydd från Redlocker.
Tilltugg, mat, dryck
På Stadion kommer:
The Real Food att servera supergoda, nyttiga pizzor.
Fröyja dela ut och sälja sina goda och nyttiga drycker.
Costco bjuda på kaffe, vatten, och nyttiga tilltugg med erbjudanden.
AMAIAcai truck kommer servera stans bästa och fräscha acaibowls.
TIDER
10.00 – 11.30
Upphämtning nummerlapp och stafettpinne i Challengize tält (glöm inte att ta ert lagfoto vid Tjejstafetten backdrop)
11.30 – 11.50
Uppvärmning med Team Nordic Trail.
12.00 – 12.00
Start 5 KM och 3 KM
12.00 - ca 15.00
Stafett pågår, intervjuer, utlottningar, musik, mat, dryck och popup med Lululemon, Gaudii och Team Nordic Trail.
Ca 15.00 –15.30
Pallpriser och sista utlottningar.
INFÖR START
Nummerlappen
Ansvarig för laget hämtar ut stafettpinne och samtliga 5 nummerlappar + säkerhetsnålar i Challengize-tältet inne på stadion mellan 10-11.30.
Nummerlappen ska bäras väl synligt på bröstet under hela loppet.
Vid anmälan har du anmält dig till att delta i 5 km med tidtagning eller 3 km utan tidtagning.
Tidtagning 5 km:
Distansen för tidtagning är endast 5 km. Här får du din löptid registrerad, d.v.s tiden från passering av startlinjen till passering av mållinjen. Tidtagningen sker med hjälp av Raceid och resultatet kommer finnas online under RESULTAT på https://raceid.com/sv/races/13130/about
Utan tidtagning 3 km:
3 km klassen är utan tidtagning.
Uppvärmning
Instruktörer från Team Nordic Trail står för uppvärmningen och börjar ca 20 min innan första start. Vi kickstartar stämningen redan innan start med härlig musik, så kom i god tid och ladda upp med oss!
Start, växling och mål
Första start sker kl 12.00 för båda distanserna inne på Stadion under målportalen längst med östra läktaren.
Ett tips är att ni gör en uppskattning hur snabbt ni tror varje deltagare springer 3km respektive 5km så nästa deltagare är redo för växling.
Ni bestämmer själva i vilken ordning ni springer, men måste följa nummerlappserien 1-5 för korrekt tidtagning.
Att tänka på vid start
Var redo vid målportalen i god tid.
Det kommer bli trångt vid första starten då alla ska ut genom en liten grind mot Lidingövägen.
Vill ni ta det lite lugnare rekommenderar vi att ställa er lite längre bak vid första starten. Glöm inte stafettpinnen som ni ska springa samtliga sträckor med.
Att tänka på vid växling
Vid växling skall ni springa fram till målportalen och överlämna stafettpinnen till nästa deltagare i laget.
Efter det ber vi er skyndsamt kliva åt sidan så ni inte är i vägen för nästa lag som ska växla.
Blir någon sjuk så är det inga problem att springa två gånger eller hoppa in och hjälpa ett annat lag, glöm inte att byta nummerlapp bara.
Att tänka på vid mål:
Passa på att njuta av allt som erbjuds av partners och sponsorer, men framförallt heja på alla andra lag. Vi gör detta tillsammans!
Banorna
Banorna är märkta med s.k. Enduropilar, skyltar samt peppiga funktionärer från Team Rynkeby Täby längs banan i gula västar.
5km banan följer orangea pilar och 3km banan följer gula pilar. De sektioner där banorna följs åt kommer båda pilarna sitta ihop.
Båda banorna går till 90% på fina grusvägar i Liljansskogen.
Båda banorna följer samma sträckning första 1km längst med Södra Fiskartorpsvägen för att sedan dela på sig.
Vätskestation finns efter 2km på 3km banan och 4km på 5km banan.
Vid vätskestationen kommer det finnas muggar, vatten och Umara Sportdryck.
Du kan se banorna i sin helhet på Strava här för 3km och 5km
HITTA HIT
Stockholms stadion, ingång klocktornet via Lidingövägen. Det är smidigast och mest hållbart att ta sig kollektivt till Stockholms stadion, alternativt gång eller cykel. Stadion röda linjen är närmaste tunnelbanestation och det finns även närliggande busstationer. Du hittar din bästa resväg via SL-appen: Reseplanering SL
Parkering
För dig som måste ta bilen finns det gatuparkering Valhallavägen och närliggande gator och begränsad parkering mellan Stadion och Sophiahemmet - Drottning Sofias väg.
Information
Om du inte hittar det du vill här så mejla oss på hej@tjejstafetten.se
Det kommer också finnas funktionärer och volontärer med rosa västar på plats som kan hjälpa till.
FAQ
-
Tjejstafetten är ett nytt initiativ för gemenskap – av, med och för kvinnor. Det är både Sveriges första kvinnliga stafettlopp och en energifylld folkfest - med det högre syftet att samla in pengar till organisationer som arbetar för kvinnors välmående, hälsa, trygghet, rättigheter och jämlika möjligheter i samhället.
-
Ett lag består av 5 personer.
-
Du hittar din anmälan i din mejlbox, mejlet kommer ifrån vår samarbetspartner RaceID, ta gärna en extra titt i skräppost och spamfilter om du inte hittar det.
-
Tjejstafetten är ett lopp för kvinnor men vi ser gärna att män stöttar kollegor, partners, systrar, döttrar och mammor genom att delta som åskådare.
-
Resultaten kommer att läggas upp på denna sida.
-
För dig som deltar i loppet finns det möjlighet att lämna in dina tillhörigheter i ett bevakat förvaringstält.
-
Nej, det räcker med att skapa ett lag. Därefter kan du och andra medlemmar själva söka upp laget på anmälningssidan och ansluta.
Loppet
-
Välj mellan tävlingsklass och motionsklass och anmäl dig, antingen själv för att bli tilldelad ett lag eller som ett lag med fem personer. Under dagen deltar du och ditt lag i loppet och vid varje växling bidrar ni med 100 kr per person (500 kr per lag) till de utvalda kvinnoorganisationerna. Efter loppet blir ni underhållna inne på Stadion med debatter och framträdanden på scenen, prisutdelning med mera. På expoområdet träffar ni organisationerna och våra samarbetspartners och kan ta del av friskvård, shopping, mat och dryck. Alla som deltar får en goodiebag med produkter från våra samarbetspartners. Dagen avslutas med en konsert på scenen.
-
Absolut! Tjejstafetten är ett inkluderande lopp som är öppet för alla oavsett erfarenhet och fysiska förutsättningar.
-
Det kommer att finnas möjlighet att köpa mat och dryck på området.
-
Ja, åldersgränsen för att delta i Tjejstafetten är 13 år.
-
För tillfället arrangeras Tjejstafetten enbart i Stockholm men hör gärna av dig till hej@tjejstafetten.se om du är intresserad av att ha en Tjejstafett i din stad!
-
Från kl 10 kan man hämta ut sina nummerlappar och kl 12.00 går första starten. Vi rekommenderar att vara på plats iallafall 1 tim innan start.
-
Totalsträckan är 3 km per deltagare för motionsklassen (totalt 15 km fördelat på 5 deltagare) och 5 km per deltagare för tävlingsklassen (totalt 25 km fördelat på 5 deltagare).
-
Stadion öppnar för deltagare kl. 10.00 och nummerlappen måste hämtas ut senast 1 timme före start. Besökare och publik är välkomna från kl. 12.00.
-
Nej, tävlingsklassen 5X5KM har tidtagning, men inte motionsklassen 5X3KM.
-
För dig som vill ge bort en startplats som privatperson finns det startkoder att köpa samt det kommer senare att finnas ett presentkort att skriva ut på hemsidan.
-
Ja. När du anmäler dig och/eller ditt lag får du alltid ett kvitto.
-
Ett Race PM kommer att skickas ut med de senaste informationen och eventuella uppdateringar ett par veckor innan loppet till alla anmälda deltagare.
-
Tjejstafetten har inget vinstdrivande syfte och 500 kr per lag samt eventuellt överskott fördelas jämnt som stöd till de kvinnoorganisationer som Tjejstafetten samverkar med, för kvinnors bästa.
Efter loppet kommer kvinnoorganisationerna dela med sig av exempel på hur vi alla tillsammans skapat förutsättningar för ökad hälsa, trygghet, välmående, rättigheter och jämlika möjligheter i samhället för kvinnor.
Välgörenhet
-
Tjejstafetten arbetar utifrån ambitionen att inkludera så många olika grupper av tjejer och kvinnor som möjligt. De kvinnoorganisationer som Tjejstafetten samverkar med representerar därför tillsammans ett spektrum av tjejer och kvinnor från många olika platser i livet och samhället. Organisationerna är en mångfald av verksamheter med kvinnor i fokus vars värderingar och syften Tjejstafetten delar.
-
Javisst, alla är välkomna att bidra och bidragen går oavkortat till de kvinnoorganisationer som Tjejstafetten samverkar med.
-
Ja, Tjejstafetten är ett familjevänligt evenemang och är varmt välkomna. Vi planerar att genomföra en barnstafett på Stadions gräsplan, där både flickor och pojkar är välkomna. Mer om den lite senare.
Evenemanget
-
Nej det kostar inget, kom gärna och stötta alla fantastiska deltagande tjejer och kvinnor!
-
Under dagen sker en lång rad aktiviteter inne på Stadion, till exempel information och nyheter från kvinnoorganisationerna, samtal, prisutdelning, utställare, friskvård, artister med mera.
-
Ja. Vi bedriver ett aktivt säkerhetsarbete inom vår tävlingsledning avseende loppets och deltagarnas säkerhet både inne på Stadion samt ute i slingorna. Vi kommer att ha en tät dialog med polisen om det generella säkerhetsläget* och detta kommer att forma vårt samarbete och våra rutiner inför loppet. För vidare information, se https://polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/polisens-arbete-mot-terrorism/fragor-och-svar-om-den-hojda-terrorhotnivan/
Säkerhet
-
Du som har skyddad identitet kan kontakta oss på hej@tjejstafetten.se för att få hjälp med detta.